|  
                 
                 november 2007 
                KÆRLIGHED, OVERSKUD 
                  OG FED MUSIK  
                
                  
                 The Antonelli Orchestra klar 
                  til aftenens show. 
                  Med hat, solbriller og en sidste tår kildevand… 
                The Antonelli Orchestra, bandet bag TV 2s store publikumsmagnet 
                  Vild Med Dans, har siden debuten for to år siden fået 
                  overvældende succes – både på og udenfor skærmen. 
                  Vi fulgte orkestret en dag på optagelser i Studios på 
                  Amager. 
                Af Susse Wassmann 
                  Foto: Anders Birch 
                  Cover foto: Thomas Borbjerg 
                Klokken er kvalme om morgenen, og belysningen dunkel i Studie 
                  1 på Amager.  
                  Kapelmester Claes Antonsen sidder bøjet over sin pc ved 
                  et af de runde borde, som meget senere vil blive pyntet op og 
                  indtaget af forventningsfulde publikummer.  
                  
                  Kapelmester Claes Antonsen lægger sidste 
                  hånd på dagens musikstykker,  
                  inden orkestret går i gang med at øve  
                Bandmedlemmerne er så småt ved at finde deres pladser 
                  på scenen, hvor et par kander begsort jordemorkaffe står 
                  klar til at ryste morgenhåret og de trætte hjerner 
                  på plads.  
                  - Puh, det blev sgu sent i går! Hvor er Jacob? lyder det 
                  oppe fra scenen.  
                  Spredt mumlen om gårsdagens job med Nik & Jay, One 
                  Two og Sanne Salomonsen, lidt tømmermænd og en 
                  manglende percussionist. Men the show must go on. 11 numre skal 
                  sidde i skabet inden danserne starter deres prøver ved 
                  middagstid.  
                  Claes indtager sin plads bag trommerne og samler koncentrationen 
                  i orkestret. Giver nogle korte instrukser, der for udenforstående 
                  lyder som det rene volapyk, og slår tonen an til Tango 
                  Jalousi.  
                  The Antonelli Orchestra er i gang.  
                
                   
                    | 
                       | 
                    
                        Claes Antonsen  
                          venter på,  
                          at de to blæsere,  
                          Nis Toxværd og  
                          Anders Gustavsson,  
                          får talt horn  
                          arrangementet  
                          på plads inden  
                          næste nummer.  
                          
                         
                        
                        | 
                   
                 
                  
                ’En meget væsentlig del af succesen på det her 
                  program er orkestret. Du kan putte en masse kendte og en masse 
                  dansere ind, men hvis du putter et orkester ind, som ikke forstår 
                  konceptet, ville ’Vild Med Dans’ slet ikke have så stor 
                  succes. 
                  Jens Werner, dommer  
                Sen formiddag. Der er en tæt, koncentreret og god stemning 
                  på scenen. Om lidt kommer teknikerne, og der er briefing 
                  for hele holdet.  
                  - Godt, videre! råber Claes i samme sekund tonerne fra 
                  et nummer dør ud.  
                 Nellie skal lige nå at lave en tv-reklame et andet sted 
                  i byen inden generalprøven, så makeup-artisten 
                  Thomas sminker hende, mens hun synger Tango Jalousi for 117. 
                  gang.  
                
                   
                    Makeupartisten 
                        Thomas  
                        lægger en sidste på hånd Nellie,  
                        inden hun skal ud af træningstøjet  
                        og i aftenens kostume   
                       | 
                     | 
                   
                 
                Percussionisten Jacob Andersen har fire timer 
                  for sent sluttet sig til tropperne, og violinist Mikkel Futtrup, 
                  som i dagens anledning er udlånt fra Det Kgl. Kapel, har 
                  efter sit nummer, som fik gåsehuden frem på alle 
                  i studiet, smækket Puccini i discman’en og benene op på 
                  bordet. Han lader sig ikke forstyrre af bandets ’Happy Together’, 
                  som får en ekstra skalle inden pausen.  
                  - Der mangler noget attitude her, vi spiller som et højskoleorkester! 
                  mener Claes. 
                  Ingen sure miner, alle ser glade ud, selv om der skal startes 
                  forfra for 27. gang. 
                Der er kun et par minutter til første par går 
                  på gulvet. Robert Hansen og Marianne Eihilt står 
                  klar udenfor.  
                  - Ta’ rigtigt godt imod… Marianne og Rooobert! råber regissøren 
                  i sit headset. 
                ’Orkestret er top-professionelle. Det kan man både se 
                  og høre. De ved godt, hvor skabet skal stå.’ 
                  Robert Hansen, skuespiller 
                Tidlig aften. Publikum er så småt begyndt at ankomme, 
                  og The Antonelli Orchestra har trukket sig tilbage til bandrummene. 
                  Claes planlægger morgendagens job over mobilen, to makeup-artister 
                  vimser rundt om Nellie og sætter et ubegribeligt antal 
                  klemmer i hendes hår.  
                  - Det bedste ved bandet er mine drenge – ingen tvivl om det, 
                  siger Nellie mellem to klemmer.  
                  - Før musikken kan spille, skal der være den rigtige 
                  energi og vibe, og det er der. Vi er teamplayere, en slags familie 
                  efterhånden, og der er max kærlighed og overskud 
                  imellem os. Vi er ude i nogle stilarter, vi ikke har en kæft 
                  forstand på, men vi kaster os ud i det, og bakker hinanden 
                  op. Jeg ved ikke, hvor vi ender, men musikken dør ikke 
                  med programmet. Jeg fortsætter sammen med mine drenge. 
                   
                  Guitarist Jacob Gurevitsch: - Der er ingen, der bare passer 
                  sin egen biks i vores band. Sådan kunne det jo nemt blive, 
                  da vi alle arbejder med de største danske navne, men 
                  The Antonelli Orchestra er simpelt hen bare verdens bedste band, 
                  hvor alle står på mål for hinanden. Det er 
                  noget med energien, humoren…  
                ’Definitionen af god musik er jo, at et band er sammenspillede, 
                  og det mærker vi virkelig med gutterne her. De leger sammen, 
                  kommunikerer gennem deres instrumenter, og det er guld værd 
                  for os dansere, for det er jo også det, vi gør 
                  som par, når vi skal fortælle vores historie.’  
                  Soffie Dalsgaard, danser 
                 
                  Der er kun få minutter til programmet går i luften, 
                  stemningen på gangene er behersket hektisk. Danserne er 
                  dresset op i kjole og hvidt, overdådige rober og fuld 
                  krigsmaling til aftenens konkurrence, publikum er varmet op 
                  med underholdning og drikkevarer, og dommere, værter, 
                  kamerafolk, lydmænd, lysmænd, regissører 
                  m.m. har indtaget deres pladser. 
                  Claes kaster et sidste blik i spejlet, retter på frisuren: 
                  - Vi ville ikke gide at spille det, man normalt danser til ved 
                  dansekonkurrencer. Jeg vil være stolt af det, jeg spiller, 
                  og så er jeg ligeglad med, om det lyder som tango, punk 
                  eller whatever – hvis bare det er fed musik. Og det synes jeg, 
                  det her er. Det brænder. Og så kan man lige pludselig 
                  mærke overskuddet og kærligheden. The Antonelli 
                  Orchestra er en munkeorden, som antager alle former og farver. 
                  Og vi stopper ikke… 
                ’Musikken er jo den bærende del, og ballroommusik og 
                  latin er genrer, som kan være meget svære for et 
                  almindeligt orkester. Men jeg synes, at orkestret her lægger 
                  en fantastisk bund, som går lige ind i danserens sjæl.’ 
                  Britt Bendixen, dommer  
                  
                
                 
                 
                   
                 | 
            |