|  
                
                
                  
                  Sequencning 
                  af blæsere 
                 
                  Det er med vilje, at jeg har skrevet "sequencning", 
                  da det her sådan set ikke rigtig handler om arrangering. 
                  Nu er det ikke fordi jeg er den vilde MIDI-wiz eller noget, 
                  men jeg mener generelt at høre meget kedelige blæsere 
                  i de MIDI-filer man hører rundt omkring. Jeg vil ikke 
                  sige jeg har løsningEN, men med et par små 1-minuts-ændringer 
                  hist og her kan det hele gøres meget mere levende.  
                Først og fremmest: en af blæsergruppens store 
                  forcer er, at den kan puste hårdere eller blødere 
                  i hornene, sådan noget alá "truuUUUUuuut", 
                  "TRUUuuuut" eller "truuuUUUT!". Styr det 
                  med expression, sådan at de kommer ind med et hårdt 
                  trut til at starte med, der hurtigt aftager til måske 
                  helt ned til det halve af den styrke de starter med. En anden 
                  meget brugt figur er, at de kommer ind med en akkord, der starter 
                  blødt og slutter hårdt. Ikke at tage fejl af det 
                  omvendte af det forrige, men ligesom mere "linært", 
                  sådan at de stiger i styrke med et vedvarende tempo. En 
                  kombination er god. 
                Baritonen er et helt kapitel for sig selv, og det er her man 
                  tit kan skille de forskellige musikgenrer fra hinanden (for 
                  slet ikke at sige den mere og mindre erfarne arrangør). 
                  Vil man gerne ha' et stille, rolig og flydende flow lægger 
                  man den sammen med blæserne, og vil man have et mere her-skal-altså-ske-noget-feel 
                  lægger man den forskudt ift. resten af blæserne 
                  med små korte trut. Et "baahhUHM!", der starter 
                  en 8.-del før en takts begyndelse og afslutter på 
                  1.-slaget i næste takt er det mest almindelige og bliver 
                  aldrig kedeligt. Start en hel eller halv tone under grundtonen 
                  (alt afhænging om man leger dur eller mol) på den 
                  sidste 8.-del og så et kort højt grundtone-trut 
                  på første 8.-del i forlængelse af hinanden. 
                  Hvad der derimod ikke bliver brugt alt for tit, men kan virke 
                  meget bedre er at synkopere denne figur to 4.-dele, så 
                  at den ender på 3-slaget istedet. En funky figur der er 
                  lækker at bruge er at lægge dem på de 2-3 
                  sidste lige 8.-dele i en takt, en halv- eller heltone under 
                  grundtonen uden af afslutte med grundtonen på førsteslaget 
                  i næste takt. Vil man være mere vild kan man tage 
                  grundtonen under, ikke så at den bliver meget dyb, men 
                  at det første optrins-trut ligger højt. Plank 
                  en 7'er på dit keyboard med grundtonen først og 
                  brug den høje 7'er og ikke grundtonen en heltone højere, 
                  men den der ligger 5 heltoner under (æhm.. det er lidt 
                  lettere at finde ud af når man ser eller hører 
                  et eksempel, ja). Sidst jeg snakkede med min baritonsax-mand 
                  sagde han, at hans motto er "hellere 2 korte fede trut 
                  en 10 kedelige lange".  
                Ok, så er det jo det, at hvis man benytter GM/GS/XG-standarden 
                  har man jo et knapt så stort antal kanaler at arbejde 
                  med, og bruger man 10 kanaler til at simulere 10 blæsere 
                  har man jo ikke meget tilbage til alt det andet dimseri. Jeg 
                  kan kun tale ud fra egen erfaring, men en besætning på 
                  1 trombone, 1 trumpet, 1 sax, 1 "brass"-lyd (som skal 
                  forestille at lyde som en helt sektion) og 1 bariton = 5 lyde 
                  kan komme til at lyde som alt det blæs man har lyst til. 
                  Det kan være en fordel at anvende en alt-sax, da mange 
                  instrumenter prøver at efterligne Rolands (GS-)alt-sax 
                  med "breathe"-dimset på. Det får dem til 
                  at virke mere puste-agtige. For at gøre dem mere levende 
                  og "live" er det godt at panorere enkelt-instrumenterne 
                  helt ud i siderne. F.eks. som trombone 100, trumpet 20, sax 
                  110, bariton 55 og så brass i midten med en pan-værdi 
                  på 64. Når man spiller enkelttoner så lad 
                  trombonen og trumpeten følge hinanden med en oktavs forskydning 
                  og lad brass-lyden følge dem begge. Læg sax der 
                  hvor det lyder mest naturligt og jeg garanterer en meget naturtro 
                  efterligning. Når der spilles akkorder, så lad brass-lyden 
                  spille hele akkorden og så lad trombone, trumpet og sax 
                  vælge deres toner hver især og det vil lyde stort-sejt. 
                  En blæsergruppe lægger ofte toner ud over akkorden 
                  (altså 7'ere, 9'ere osv.) i bunden, så vil de blæse 
                  en D9 bliver de glade hvis de får lov at læge en 
                  C og en E i bunden. De lægger også tit tertsen i 
                  bunden. Lad dem følge hinanden i lyd/puste-tryk. 
                Mine trompetmænd har efterhånden spillet et par 
                  år, og kan godt li' at vise at de kan lave små hurtige 
                  trut efter hinanden. Små triller, der ligger tight, en 
                  anelse kortere end den 32.-del de skal fylde ud, lyder godt 
                  og lidt blære-agtigt. At gå fra en lang tone til 
                  en anden med et lille truttte-rut virker fedt og kan få 
                  musikken til at svinge på en med måde. 
                Der er 10.000 flere måder at live sine blæsere 
                  op på, men de her vejledninger (med stort v) er nemme, 
                  simple og kan gøre alle musikelskere endnu gladere. Det 
                  ville jo også være fedt på den fede måde 
                  hvis flere af jer kom med ændringer, forslag eller måske 
                  sagde at jeg burde kølhales og ikke ved hvad jeg snakker 
                  om, så vi allesammen tilsidst bare styrer de blæsere. 
                Tilsidst vil jeg anbefale at lytte til hornguderne "Tower 
                  of Power". Ham Emilio-fyren laver noget temmelig corny 
                  arrangementer, der kan bruges i meget andet end funk-inspireret 
                  musik. Og så når man begynder at forstå hvordan 
                  "The Doctor" arbejder på sin bariton har man 
                  et virkelig kraftigt værktøj i hånden. 
                 
                  Nu ved jeg ikke hvad liste-ejeren siger, men jeg har 
                  (lavet) en fil, der fint illustrerer de fleste af disse teknikker. 
                  Må den komme op på midi-dk's side og/eller skal 
                  jeg sende et link? 
                 
                  Rolf Hansen 
                
                 | 
            |